Strona główna
Biznes
Tutaj jesteś

Jak stworzyć biznesplan?

25 lipca 2022 Jak stworzyć biznesplan

Masz już plan na swój własny biznes? Czas przejść do napisania biznesplanu! Dzięki niemu uporządkujesz swoje informacje i będziesz mieć pełny obraz tego, jak będzie wyglądać i funkcjonować Twoja firma. To też odpowiedni moment, aby wprowadzić odpowiednie poprawki i przeanalizować konkretne kwestie, które mogą zaważyć na powodzeniu Twojego biznesu. Pokażemy Ci, jak możesz się za to zabrać!

Biznesplan zacznij od streszczenia!

Streszczenie stanowi zarówno początek biznesplanu, jak i wizytówkę Twojej firmy. To z niego potencjalni przyszłościowi inwestorzy zaczerpnął najważniejsze informacje. Co więc w nim umieścić, aby stał się wyjątkowo atrakcyjny? W streszczeniu umieść:

  • nazwę firmy oraz podstawowe dane właściciela lub właścicieli, jeśli jest ich więcej,
  • koncepcję firmy (pomysły na jej rozwój),
  • cel, dla którego tworzysz ten oto biznesplan,
  • opis produktów lub usługi oraz rynku, na którym zamierzasz działać (krótko i konkretnie),
  • informację dotyczącą konkurencji,
  • informację o klientach docelowych oraz korzyści, jakie będą mieć poprzez korzystanie z Twoich produktów lub usług,
  • zyski oraz koszty,
  • środki inwestycyjne oraz pomysły na ich wykorzystanie w przyszłości,
  • planowane działania marketingowe.

Nie rozpisuj się. Biznesplan powinien zawierać maksymalnie 4 strony i ma być przejrzysty i zachęcający do zapoznania się. Nie zawsze dużo znaczy dobrze.

Charakterystyka firmy

Ten element nie powinien przysporzyć Ci problemów. Co więcej, ma być krótki i przedstawiać najważniejsze informacje dotyczące przedsiębiorstwa. Charakterystykę zacznij od siebie jako właściciela. Opisz dotychczasowy rozwój zawodowy, umiejętności i wykształcenie. Następnie zajmij się firmą. Zamieść podstawowe informacje takie jak nazwę, lokalizację, adres do korespondencji, rodzaj i przedmiot działalności. Nie zapomnij też o regulacjach prawnych. Ważne jest także poinformowanie o misji, wizji i celu firmy.

Produkty lub usługi

Twoja firma będzie dobrze prosperować dzięki klientom, którym zaoferujesz najlepsze produkty lub usługi na rynku. W biznesplanie staraj się je szczegółowo opisać. Umieść informację o kolorze, wadze, wymiarach, funkcjach i cechach. Poinformuj także o nazwie, cenach oraz korzyściach płynących z użytkowania.

Jest to prototyp czy może już coś, co od dawna funkcjonuje na rynku? Ta informacja jest szczególnie ważna i nie zapomnij umieścić jej w Twoim biznesplanie!

Pracownicy w Twoim biznesplanie!

Tego punktu nie wolno Ci pominąć. Umieść informacje zarówno o kadrze zarządzającej, jak i potencjalnych pracownikach. Opisz krótko, ile osób zamierzasz zatrudnić i na jakich warunkach. Wspomnij o przewidywanym wynagrodzeniu i kwalifikacjach niezbędnych do zatrudnienia.

Analiza konkurencji oraz rynku

Szczególnie przyłóż się do tej części biznesplanu. Najlepiej, jeśli przeprowadzisz analizę SWOT, która da Ci pełny obraz otoczenia rynkowego. Przyjrzyj się konkurencji i zastanów się, co możesz zrobić, aby wyróżnić swoją firmę na jej tle! Taka analiza może odmienić losy Twojej firmy.

Plan marketingowy i finansowy

Marketing jest kluczowym aspektem, dzięki któremu przyciągniesz do siebie potencjalnego klienta. Zastanów się jaki budżet możesz przeznaczyć na tę część. Wybierz kanały dystrybucji, sposób informowania klientów o swojej ofercie oraz odpowiednią reklamę, która najlepiej sprawdzi się dla Twojego przedsiębiorstwa. 

Plan finansowy jest najlepszym odzwierciedleniem powodzenia Twojego biznesu. Umieść w nim:

  • bilans,
  • rachunek zysków i strat,
  • plan przepływów pieniężnych,
  • plan sprzedaży produktu,
  • nakłady inwestycyjne.

Po obliczeniu wszystkich części składowych będziesz wiedział, jaki może być Twój potencjalny zysk!

Mamy nadzieję, że dzięki naszym wskazówkom napisanie biznesplanu nie będzie dla Ciebie stanowiło problemu. A Ty masz już pomysł na swoją firmę?

ZMIANAPERSPEKTYWY

Jak skutecznie dochodzić swoich praw konsumenckich – praktyczny poradnik

Redakcja konferencjanowaenergia.pl

Dzielimy się swoją wiedzą na temat biznesu. Doradzamy w sprawach związanych z finansami, prawem, pracą i rozwojem osobistego.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

bank energii dla firmy
Wykorzystaj moc Business Intelligence w swojej firmie!
pomysł na biznes w małym mieście

Jesteś zainteresowany reklamą?