Masz już plan na swój własny biznes? Czas przejść do napisania biznesplanu! Dzięki niemu uporządkujesz swoje informacje i będziesz mieć pełny obraz tego, jak będzie wyglądać i funkcjonować Twoja firma. To też odpowiedni moment, aby wprowadzić odpowiednie poprawki i przeanalizować konkretne kwestie, które mogą zaważyć na powodzeniu Twojego biznesu. Pokażemy Ci, jak możesz się za to zabrać!
Biznesplan zacznij od streszczenia!
Streszczenie stanowi zarówno początek biznesplanu, jak i wizytówkę Twojej firmy. To z niego potencjalni przyszłościowi inwestorzy zaczerpnął najważniejsze informacje. Co więc w nim umieścić, aby stał się wyjątkowo atrakcyjny? W streszczeniu umieść:
- nazwę firmy oraz podstawowe dane właściciela lub właścicieli, jeśli jest ich więcej,
- koncepcję firmy (pomysły na jej rozwój),
- cel, dla którego tworzysz ten oto biznesplan,
- opis produktów lub usługi oraz rynku, na którym zamierzasz działać (krótko i konkretnie),
- informację dotyczącą konkurencji,
- informację o klientach docelowych oraz korzyści, jakie będą mieć poprzez korzystanie z Twoich produktów lub usług,
- zyski oraz koszty,
- środki inwestycyjne oraz pomysły na ich wykorzystanie w przyszłości,
- planowane działania marketingowe.
Nie rozpisuj się. Biznesplan powinien zawierać maksymalnie 4 strony i ma być przejrzysty i zachęcający do zapoznania się. Nie zawsze dużo znaczy dobrze.
Charakterystyka firmy
Ten element nie powinien przysporzyć Ci problemów. Co więcej, ma być krótki i przedstawiać najważniejsze informacje dotyczące przedsiębiorstwa. Charakterystykę zacznij od siebie jako właściciela. Opisz dotychczasowy rozwój zawodowy, umiejętności i wykształcenie. Następnie zajmij się firmą. Zamieść podstawowe informacje takie jak nazwę, lokalizację, adres do korespondencji, rodzaj i przedmiot działalności. Nie zapomnij też o regulacjach prawnych. Ważne jest także poinformowanie o misji, wizji i celu firmy.
Produkty lub usługi
Twoja firma będzie dobrze prosperować dzięki klientom, którym zaoferujesz najlepsze produkty lub usługi na rynku. W biznesplanie staraj się je szczegółowo opisać. Umieść informację o kolorze, wadze, wymiarach, funkcjach i cechach. Poinformuj także o nazwie, cenach oraz korzyściach płynących z użytkowania.
Jest to prototyp czy może już coś, co od dawna funkcjonuje na rynku? Ta informacja jest szczególnie ważna i nie zapomnij umieścić jej w Twoim biznesplanie!
Pracownicy w Twoim biznesplanie!
Tego punktu nie wolno Ci pominąć. Umieść informacje zarówno o kadrze zarządzającej, jak i potencjalnych pracownikach. Opisz krótko, ile osób zamierzasz zatrudnić i na jakich warunkach. Wspomnij o przewidywanym wynagrodzeniu i kwalifikacjach niezbędnych do zatrudnienia.
Analiza konkurencji oraz rynku
Szczególnie przyłóż się do tej części biznesplanu. Najlepiej, jeśli przeprowadzisz analizę SWOT, która da Ci pełny obraz otoczenia rynkowego. Przyjrzyj się konkurencji i zastanów się, co możesz zrobić, aby wyróżnić swoją firmę na jej tle! Taka analiza może odmienić losy Twojej firmy.
Plan marketingowy i finansowy
Marketing jest kluczowym aspektem, dzięki któremu przyciągniesz do siebie potencjalnego klienta. Zastanów się jaki budżet możesz przeznaczyć na tę część. Wybierz kanały dystrybucji, sposób informowania klientów o swojej ofercie oraz odpowiednią reklamę, która najlepiej sprawdzi się dla Twojego przedsiębiorstwa.
Plan finansowy jest najlepszym odzwierciedleniem powodzenia Twojego biznesu. Umieść w nim:
- bilans,
- rachunek zysków i strat,
- plan przepływów pieniężnych,
- plan sprzedaży produktu,
- nakłady inwestycyjne.
Po obliczeniu wszystkich części składowych będziesz wiedział, jaki może być Twój potencjalny zysk!
Mamy nadzieję, że dzięki naszym wskazówkom napisanie biznesplanu nie będzie dla Ciebie stanowiło problemu. A Ty masz już pomysł na swoją firmę?